Wystawa „Miasto na sprzedaż: reklama zewnętrzna w przestrzeni publicznej Warszawy od XIX wieku do dziś”
Tematem czwartej edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE jest reklama zewnętrzna w mieście. Tak jak w poprzednich latach, festiwal stara się zwrócić uwagę mieszkańców stolicy na kluczowe aspekty życia w mieście: dziedzictwo architektoniczne, mieszkalnictwo czy użytkowanie przestrzeni publicznej. Reklama zewnętrzna z pewnością stała się ostatnio dominującym elementem w krajobrazie Warszawy. Historię reklamy, wpływ na przestrzeń publiczną i codzienne życie mieszkańców prezentuje festiwalowa wystawa „Miasto na sprzedaż” pokazywana w dawnym Domu Meblowym Emilia. Jest to nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które jest organizatorem festiwalu WWB.
Umiejętnie zaprojektowana reklama współtworzy wizerunek nowoczesnego życia i atmosferę wielkiego miasta, jednak nieujęta w ramy odpowiednich regulacji zamienia się we własną karykaturę i degraduje przestrzeń. Warszawska ulica przed stu laty i dziś jest ogarnięta niezmiennie barwnym żywiołem reklamy. Wystawa „Miasto na sprzedaż”, obok ambitnych pomysłów uporządkowania natłoku szyldów, napisów czy współczesnych bilbordów, przypomina historię kolorowych witryn i wielkomiejskich pasaży handlowych oraz pulsujących światłem neonów. Prezentuje dowody na udany alians reklamy ze sztuką. Wystawa przybliża dzieje małych pracowni graficznych dwudziestolecia międzywojennego i projekty neonów z lat 60. Przypomina, jak wyglądała warszawska ulica w pierwszych latach po upadku PRL-u, kiedy każdą nową reklamę witano z entuzjazmem. Dzisiaj problemem wywołującym społeczne protesty okazuje się nadmiar wielkoformatowych banerów i bilbordów zakrywających całe budynki. Już w niedalekiej przyszłości sytuacja być może się zmieni, gdy rewolucja technologiczna spowoduje, że gigantyczne bilbordy okażą się zbędne i zastąpi je reklama w tak zwanej rozszerzonej rzeczywistości. Nowym możliwościom technicznym towarzyszyć też będą z pewnością nowe problemy – także im poświęcono uwagę na wystawie.
Architektura wystawy, zaprojektowana przez projektantów ze studia WWAA, umożliwia podróż po historii reklamy widzianej z perspektywy przemian ulicy, handlu i konsumpcji. Oprawę dla tej opowieści tworzą wnętrza dawnego Domu Meblowego Emilia. Po zmierzchu cały budynek zmienia się w architektoniczną reklamę festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.
Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program wydarzeń poświęconych reklamie w przestrzeni publicznej.
Wstęp wolny.
Kiedy?
piątek, 12 października 2012 r. o godz. 19.00
Wystawa czynna od wtorku do niedzieli, w godzinach 12:00-20:00.
Gdzie?
Emilia, ul. Emili Plater 51
Dodatkowe informacje
http://2012.warszawawbudowie.pl